Greit å vite... Mat for optimal helse

Hvordan kombinere mat for optimal helse?  Hvorfor skal vi kombinere maten riktig?                                                                                             

For å gjøre fordøyelsen enklere og mer effektiv! De fleste proteiner fordøyes best i et surt miljø, mens karbohydrater fordøyes bedre i et alkalisk medium. Hvis vi skal kombinere flere matgrupper i samme måltid kan vi forbedre fordøyelsen betraktelig og unngå problemer som oppblåst mave og andre fordøyelsesproblemer ved å spise mat som trenger samme miljø.
 

Generelt kan vi si at jo enklere måltidet er desto bedre føler du deg etterpå!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er de viktigste reglene:

 

Grønnsaker - Kombinerer bra med de fleste matgrupper

 

Søte frukter - (Bananer, dadler, aprikos, rosiner osv) Kombinerer best med salat og selleri. Bruk aldri sammen med syrlige frukter

 

Halvsyrlige frukter - (Epler, druer, plommer, pærer osv)
Kombineres best med syrlige eller søte frukter, men aldri med begge samtidig. 
Kombinerer også bra med salat og selleri

 

Syrlige frukter - (Appelsiner, sitroner, ananas, kiwi, osv) Kombinerer best med halvsyrlige men ikke søte frukter. Kombinerer også bra med salat og selleri.

 

Proteiner - (Nøtter, bønner, korn, erter, frø)
Kombinerer best med salater Bruk aldri sammen med sukker eller stivelse

 

Stivelse - (Poteter, mais, kokos, gulrøtter osv)
Kombinerer best med grønne salater (ikke tomater) Bruk aldri sammen med proteiner og frukter

 

Meloner
Spises best alene. Bør ikke kombineres med noen andre matgrupper

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - Hvit Circle

© Pure Food Norway AS

Pure Food Norway AS
Haugenveien 5
1400 Ski
e-mail: post@purefoodnorway.no