Er chiafrø sunt? 14 dokumenterte helsefordeler.

Pure Food’s chia bread is made from flour mix containing high content of 6% chia seeds flour. Chia flour is securing high nutritional values and also great structure of the bread. The flour from chia is even more concentrate in fiber and amino acids then seeds. You can read more about a unique nutritional value of chia in this article

Norske tenåringer får i seg for lite av viktig næringsstoff

Norske 13-åringer får i seg for lite kalsium gjennom melkeprodukter, viser nye tall. Og det er særlig jentene som dropper melken. Professor mener trenden er skremmende og kan skyldes innlegg på Internett.

Nye tall fra Opplysningskontoret for meieriprodukter viser at over halvparten av gutter i åttende klasse og 72 prosent av jenter i åttendeklasse får i seg mindre kalsium enn anbefalt.

Mye melk kan forkorte livet ditt Det viser en ny stor svensk studie.

Personer som drikker mye melk risikerer for tidlig død, viser en ny svensk studie. Selv om man i tillegg spiser mye frukt og grønt så oppveier ikke det den økte risikoen for tidlig død ved høyt melkeinntak, skriver Uppsala Nya Tidning.

Den nye studien fra Universitetet i Uppsala og Karolinska institutet i Stockholm er en oppfølging av en tidligere studie fra 2014 som fikk stor oppmerksomhet verden over. Den forrige studien, som omfatter nesten 106.000 middelaldrende menn og kvinner i Sverige, viste at de som drakk mye melk ikke hadde noen bedre beskyttelse mot brudd, men at de derimot hadde større risiko for tidlig død sammenlignet med personer som ikke drakk melk eller drakk veldig lite.

Chia bread with unique marine multimineral complex and high content of calcium, fibre and vitamin D

Pure Food`s chia bread is unique in many levels. First of all, it is gluten free and milk free bread. In the past were gluten free breads considered to be of poor taste and short of nutrition. Our goal was to change the picture of how people see the gluten free bread. Result of it is bread not just gluten free but also tasty and nutrition rich. Among other benefits the chia bread is rich in fibre, calcium and vitamin D.

Forskning: – D-vitamin kan forebygge astmaanfall

En analyse av flere studier viser at det å ta et D-vitamintilskudd i tillegg til astmamedisin kan redusere alvorlige astmaanfall og behov for hjelp eller innleggelse.

Mer fiber i kosten kan gi mindre astmaplager

Et kosthold med mye fiber fra fullkorn, frukt og grønnsaker kan gi en lettere hverdag for dem som lider av astma, ifølge ny forskning. – Fiber påvirker tarmfloraen og den er viktig for vår helse, sier lege Fedon Lindberg.

FODMAP-redusert diett hjelper mot irritabel tarm

Mange har problemer med irritabel tarm. En spesiell diett der man utelater en gruppe tungt fordøyelige («langsomme») karbohydrater kan lindre plagene, viser forskning. - Vi ser at mange pasienter får effekt av å redusere enkelte matvarer i kosten, sier Jørgen Valeur, lege og forsker ved Klinikk for medisin og Unger-Vetlesens institutt ved Lovisenberg Diakonale Sykehus.

 

Er irritabel tarm en lidelse som skyldes psykiske problemer? Eller en tarmsykdom som forverres av overfølsomhet for noen av de vanligste matvarene i et sunt kosthold? Norske tarmforskere tror på en ny forståelse av folkesykdommen IBS

 

Selv om IBS er en av våre vanligste mage- og tarmplager, vet vi forbausende lite om hva sykdommen skyldes. Men det har lenge vært antatt at tilstanden er psykosomatisk – altså et psykisk problem som gir fysiske utslag i kroppen.

Det er kanskje ikke så rart.

 

Nå mener imidlertid forskerne ved Seksjon for gastroenterologi ved Universitetet i Bergen at både oppfatningen av sykdommen og behandlingsrådene kan være i ferd med å endre seg helt.

De tror psykologiske faktorer har mindre betydning enn antatt. I stedet mener de at tilstanden henger sammen med tarmens manglende evne til å hanskes med tungt fordøyelige karbohydrater, som det finnes mye av i vanlig, sunn mat.

 

 

Kaldpresset juice: 5 fakta du burde vite

If you haven’t heard, cold-pressed juice is the next biggest trend for this year. With everyone from health fanatics to trendy food snobs hopping on the juice train for its apparent benefits, some people are scratching their heads and wondering, “what exactly is cold-pressed juice?”

Here’s how it works: a hydraulic press crushes and then presses the fruit and vegetables. Then the juice is bottled, sealed and put in a large chamber, which fills with water and applies a crushing amount of pressure to inactivate pathogens. Just as the name suggests, the pressed fruits and vegetables extract the maximum amount of nectar from the pulp and fiber, leaving the rawest form of juice available.

While it makes sense that a cold-pressed juice would be healthier than conventional juice bought at convenience or grocery stores, it still seems like not everyone knows the cold, hard facts about cold-pressed juice. I did some exploring at three different cold-press juice bars, located in Toronto, Ontario, Canada to ask them to set apart fact from fiction.

What’s the big difference between pasteurized and cold-pressed juices?

 

Hvorfor mer grønt?

Sliter du med konsentrasjonsproblemer, lite energi, overvekt, for tidlige aldringstegn eller fått en av de mange livsstilsykdommene? Dietten din er sannsynligvis den største årsaken.

Klorofyll - viktig for kroppen

Mange har lært fordelene av vitaminer og mineraler, og fordelene med antioksidanter. Fordeler med klorofyll  er for mange ukjente. Som springbrett for fotosyntesen, prosessen der planter omdanner solstråler til energi, er klorofyll avgjørende,  men i sin naturlige tilstand...

Greit å vite… Mat for optimal helse

Hvordan kombinere mat for optimal helse? Hvorfor skal vi kombinere maten riktig?                                                                                             

 

 

Mye tyder på at et anstendig inntak av brokkolispirer og kål kan hindre flere fryktede former for kreft

Japanske forskere har funnet ut at stoffer i brokkolispirer antageligvis kan hindre både betennelse og kreft i magen. I følge amerikanske undersøkelser kan forbindelsene til og med beskytte mot hudkreft, forutsatt at du smører sakene på huden.

 

 

Brokkoli - mer enn mat

Å spise mye brokkoli sikrer deg ikke bare viktige næringsstoffer, det kan også forebygge og forsinke kreft, betennelser og styrke immunforsvaret.

 

Det finnes mye forskning på de positive effektene du kan få av å spise brokkoli. Å spise brokkoli kan blant annet redusere risikoen for betennelser og kreft i magen, for prostatakreft og for andre kreftformer. Det kan redusere risikoen for at allerede påvist kreft skal bli mer aggressiv, det har en foryngende effekt på immunforsvaret, og det kan forebygge hjerte- og karsykdommer. Det kan også forebygge eller forsinke utviklingen av HIV, Alzheimers sykdom2, Parkinsons sykdom og for tidlig aldring.

Please reload

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - Hvit Circle

© Pure Food Norway AS

Pure Food Norway AS
Haugenveien 5
1400 Ski
e-mail: post@purefoodnorway.no