Glutenfri proteinrundstykker.jpg

deilige

protein

rundstykkEr

Bak deilige grove og saftige proteinrundstykker til frokost, lunsj eller som turmat i sekken. Fulle av næring og gode smaker.

 

INGREDIENSER

1 pose (450 g) Pure Food Proteinbrød bakemiks

3,0 dl lunkent vann

5 g gjær 

TIPS

  • Bruk litt kaldt vann på hendene om det er vanskelig å forme rundstykkene.

  • Bak gjerne en dobbel vending og frys ned rundstykkene. De blir som ferske igjen etter noen minutter i ovnen.

SLIK GJØR DU

1.     

Bland 1 pose (450g) Proteinbrød bakemiks sammen med 5 g tørrgjær.

2.     

Tilsett 3 dl lunkent vann og rør godt sammen det våte og det tørre. Deigen skal være litt løs. Ved bruk av fersk gjær løses gjæren opp i vannet før det blandes med det tørre.

​3.     

Dekk til bollen med et  kjøkkenhåndkle og la  heve på et lunt sted til dobbel størrelse, dette tar ca. 60 minutter.

4.     

Rull ut rundstykkene til ønsket størrelse, plasser dem på et stekebrett med bakepapir. La hvile i ca. 30 min med et kjøkkenhåndkle over seg.

 

 5.

Stek rundstykkene ved 200 °C i ca. 8-12 min, til gylden skorpe.